FINSCIn uutisia ja blogikirjoituksia

Tykkään tieteen tekemisen ohella myös puhua siitä

Tutkija viikossa
29.9.2022
,
Saara Rastio

Katri Saarikivi Helsingin yliopistosta on tutkinut toiminnanohjauksen aivoperustaa ja tarkkaavuustaitojen kehittymistä sekä empatiaa, yhteistyötä ja luottamusta. FINSCIssä hän tekee tutkimusta ällistyksen vaikutuksesta oppimiseen. Lisäksi häntä kiinnostaa tieteen demokratisoiminen.

Lue lisää

Octo-tuomaristo valittu!

Uutinen
28.9.2022
,
Saara Rastio

Octohackin tuomaristo on nyt valittu! Mukana on asiantunteva joukko antamassa palautetta ällistys-hackathoniin osallistuvien ideoista. Sanallisen palautteen lisäksi myös tuomariston kehot laitetaan puhumaan – ainakin yhden tuomariston jäsenen ällistyksen tasoa mitataan erilaisilla antureilla.

Lue lisää

Kaisa, sinullahan on aivot!

Tutkija viikossa
19.9.2022
,
Saara Rastio

Heurekan tutkija Kaisa Torkkelia kiinnostaa aliedustetut yleisöt tiedekeskuksissa. Hän haluaa luoda yhteiskehittämisen toimintamalleja, joissa tehdään yhteistyötä erilaisten yleisöjen kanssa ja sitä kautta löydetään uusia tapoja innostaa tieteen pariin niitä, joita tiede ei aiemmin ole kiinnostanut.

Lue lisää

Tutkitun tiedon jatkuva muotoutuminen mullisti ajattelun

Tutkija viikossa
14.9.2022
,
Saara Rastio

Tutkija Anna Kautto koostaa ja analysoi eeg-aineistoja Turun yliopistossa. Häntä kiinnostaa kieli oppimisen kohteena ja välineenä. Ihmisten lisäksi Anna näkee tietokoneet tärkeinä työkavereina, sillä hän tekee mielellään töitä tilastollisten mallien, koneoppimisen ja ohjelmoinnin parissa.

Lue lisää

Octohack – ällistys-hackathon etsii osallistujia!

Uutinen
8.9.2022
,
Saara Rastio

Oletko tieteilijä, joka haluaa että muutkin ymmärtävät alasi ihmeellisyyden? Tai oletko graafikko, muusikko, ohjelmoija, tarinankertoja tai muunlainen taituri, joka haluaisi käyttää taitojaan ällistämiseen? Tai kuka vaan, jota kiinnostaa etsiä uusia tapoja ällistää ihmisiä? Tule mukaan Octohackiin!

Lue lisää

Tutkiminen on kuin arvoituksen ratkaisemista

Tutkija viikossa
30.8.2022
,
Saara Rastio

Oksana Kanerva tutkii Turun yliopistossa sitä, miten hämmästys tehostaa tieteellisen tiedon oppimista ympäristöissä, joissa tieteeseen tutustutaan vapaa-ajalla vaikkapa tiedemuseoissa. Hänelle itselleen tutkiminen on kuin arvoituksen ratkaisemista, jotain mikä estää aivoja ruostumasta.

Lue lisää

Lukutaitokinkerit SuomiAreenassa – lukuinto hukassa, täsmäiskut tarpeen

Uutinen
29.6.2022
,
Saara Rastio

Ville Blåfield juontaa Suomi-Areenassa 12.7. klo 16 Lukutaitokinkerit-keskustelun. Erot lukutaidossa ovat yhä vain kasvussa, mikä on huolestuttavaa, sillä ilman lukutaitoa ole demokratiaa. Ratkaisuja tähän moniulotteiseen ongelmaan ovat etsimässä aihetta eri näkökulmista tutkailevat asiantuntijat.

Lue lisää

Heureka avasi silmät

Tutkija viikossa
15.6.2022
,
Saara Rastio

Tutkija Tapio Koivu pohtii tiedekeskusten uusia toimintamalleja, jotka hyödyntävät FINSCIn tutkimuslöydöksiä. Kokeilut ovat tärkeitä, jotta toimintamalleja voidaan uudistaa tutkimuksen löydösten pohjalta. Kokeiluissa syntyvät havainnot taasen tuottavat uutta tietoa, jota analysoida.

Lue lisää

"Piirrä tiede!" sai lapset loihtimaan huikean tieteen maailman

Blogikirjoitus
2.6.2022
,
Teija Koskela

Heurekassa FINSCIn tiedeklinikan naruille ja seinille kertyi hetkessa lasten luoma huikea tieteen maailma nimikkeen "Piirrä tiede" alle. Kyseessä oli Tutkivan tiedon teemavuoden huipennus, jossa pääsimme lasten kanssa pohtimaan sitä, mitä tiede on, ja testaamaan aikuisten tiedepääomaa.

Lue lisää

Miksi tieteestä ei ole tehty stand-up -komiikkaa?

Blogikirjoitus
24.5.2022
,
Tapio Koivu
,
Mikko Myllykoski

Usein törmäämme ajatteluun, että liika viihteellisyys söisi tieteen vakavaa ja tärkeää roolia. Emme kuitenkaan usko, että tiede kokisi minkäänlaista kolhua, jos vaikkapa Heurekassa järjestettäisiin stand-up -ilta, jossa tutkijat valottaisivat työnsä iloja ja murheita huumorin keinoin.

Lue lisää

Asioiden tutkiminen ollut aina verissä

Tutkija viikossa
18.5.2022
,
Saara Rastio

Turun yliopiston tutkija Heli Kallion erityisen kiinnostuksen kohteena on tutkimus, joka kohdistuu opettajien antamaan tukeen oppilaiden metakognitiivisessa tietoisuudessa ja siihen, kuinka opettajat vastaavat tällä hetkellä 2000-luvun taitojen, kuten elinikäisen oppimisen, haasteisiin.

Lue lisää

Juristista tutkijaksi

Tutkija viikossa
5.5.2022
,
Saara Rastio

Turun yliopiston OKL:n Mirva Heikkilä tutkii FINSCIssä tulevaisuuden asiantuntijoiden tiedelukutaitoa ja toimijuutta sekä aikuisväestön uskomuksia tiedosta ja tietämisestä. Ylipäätään hän on kiinnostunut aikuisena kasvamisesta ja oppimisesta ja pitää ihmisen oppimiskykyä jonkinlaisena supervoimana.

Lue lisää

Olen vahvasti sekä tutkija että opettaja

Tutkija viikossa
28.4.2022
,
Saara Rastio

Turun yliopiston OKL:n kasvatustieteen professori Mirjamaija Mikkilä-Erdmannista tuli tutkija, sillä tutkijan ammatti on yksi mielenkiintoisimpia ammatteja maailmassa – siinä saa olla koko ajan uuden tiedon syntymisen lähteellä. Opettajan rooli on merkittävä suomalaisen tiedepääoman kasvattamisessa.

Lue lisää

Oppilaat tutkijoina

Uutinen
26.4.2022
,
Saara Rastio

FINSCIn Itä-Suomen yliopiston osahanke tekee opetuskokeiluja, joissa tuodaan tutkittavat asiat mukaan lasten ja perheiden arkeen. 3. ja 4. luokan oppilaat tutkivat vesiprojektissa vettä arkipäiväisten ongelmien valossa ja tulivat sitä kautta tutuiksi tiede- ja tutkimuskäsitteiden kanssa.

Lue lisää

Tutkijaksi ihan vahingossa

Tutkija viikossa
20.4.2022
,
Saara Rastio

Turun yliopiston Teija Koskela tutkii sitä, miten monenlaiset oppijat voisivat oppia yhdessä ja miten opettajat voisivat oppia heitä tukemaan. Juuri nyt hän keskittyy kenttätutkimuksessa asiaan nettilukutaidon näkökulmasta. FINSCIssä hänen ajatteluaan ruokkii aito monitieteisyys.

Lue lisää

Löysin tieteen uteliaisuuttani

Tutkija viikossa
5.4.2022
,
Saara Rastio

FINSCIn tutkija Jatta Tomminen on kiinnostunut osallistavasta, ihmislähtöisestä ja sosiaalisesti kestävästä suunnittelusta. Heurekassa hän on tällä hetkellä mm. mukana järjestämässä nuorille suunnattuja kokeiluita, joiden avulla etsitään uusia toimintatapoja nuorten tiedeoppimiseen.

Lue lisää

science♥society: tiede yhteiskunnan kanssa ja sitä varten

Tutkija viikossa
28.3.2022
,
Saara Rastio

Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykosken tavoite FINSCI-hankkeessa on ymmärtää, kuinka tieteen maailma voisi inspiroida yhä useampaa ihmistä elämän eri vaiheissa. Moniaistista ja osallistavaa tiedeviestintää voi tehdä kunnolla vain pohjaamalla sen tutkittuun tietoon, hän toteaa.

Lue lisää

Salaliittoteorioiden pauloissa

Tutkija viikossa
17.3.2022
,
Saara Rastio

Pasi Kivioja tutkii FINSCIssä suomalaisten uskomuksia, erityisesti uskoa salaliittoteorioihin. Aiheesta tehtiin ensimmäinen väestökysely suomalaisille syksyllä 2021. Tuloksia tulee julki hänen kirjassaan ”Salaliittoteorioiden ihmemaassa” ja myöhemmin myös tieteellisissä julkaisuissa.

Lue lisää

FINSCI selvitti salaliittoteoriauskomuksia: suomalaisten suosituin uskomus on omaksuttu elokuvista

Blogikirjoitus
17.3.2022
,
Johanna Kaakinen

Turun yliopiston apulaisprofessori Johanna K. Kaakinen kertoo FINSCIn tutkimuksesta suomalaisten uskomuksista. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä tietokirjailija, YTT Pasi Kiviojan kanssa, joka kertoo tuoreessa teoksessaan Salaliittoteorioiden ihmemaassa tutkimuksen löydökset kokonaisuudessaan.

Lue lisää

Tutkijana vaihdossa

Uutinen
16.3.2022
,
Valtteri Wikström

FINSCIn tutkijat Silja Martikainen ja Valtteri Wikström ovat tutkijavaihdossa Barcelonassa. Tutkijaliikkuvuus on kansainvälinen järjestelmä, joka mahdollistaa tutkijoiden työskentelyn ja verkostoitumisen ympäri maailman. On hienoa olla osa tätä kansainvälistä yhteisöä ja yhteistyötä!‍

Lue lisää

Tiedeuteliaisuutta kasvattamassa

Tutkija viikossa
10.3.2022
,
Saara Rastio

Tiedekeskus Heurekan tutkija Kirsi Pulkkinen pohtii sitä, miten tutkittua tietoa voidaan hyödyntää tiedemaailman ulkopuolella. FINSCIssä hän tutkii, miten ihmisten haluun ja kykyyn osallistua tieteen maailmaan voidaan vaikuttaa.

Lue lisää

Värejä tutkijan päivissä

Blogikirjoitus
8.3.2022
,
Teija Koskela

FINSCIn Teija Koskela toteaa, että tutkijan hommat ovat osoittautuneet hyvin värikkäiksi. Siinä missä väitöskirja-aikoina sai lähinnä keskittyä yhteen prosessiin, tiedekunnan puolelle siirtyessä maailma laajeni. Viime viikkoina huolen, vääryyden ja hädän värit ovat korostuneet graduohjauksissa.

Lue lisää

Koulutususko vaarassa. Tutkija viikossa: Katariina Waltzer

Tutkija viikossa
8.2.2022
,
Saara Rastio

Itä-Suomen yliopiston erityispedagogiikan yliopistonlehtori Katariina Waltzer haluaa olla kehittämässä tutkimukseen perustuvan tiedon saavutettavuutta nyt, kun luotettavan tiedon erottaminen perusteettomista väitteistä on osoittautunut vaikeaksi, vaikka osaamme lukea ja peruskoulumme on laadukas.

Lue lisää

Tiedekokeiluja lapsille. Tutkija viikossa: Sini Kontkanen

Tutkija viikossa
2.2.2022
,
Saara Rastio

Tutkija Sini Kontkanen Itä-Suomen yliopistosta on huomannut, miten yhteinen tutkiminen ja ilmiöiden ihmettely tuovat esiin oppilaiden tavallisessa luokkatilanteessa piiloon jäävää osaamista. Siksi on tärkeää edistää kouluissa taitoa ymmärtää, innostua ja ottaa osaa tutkittuun tietoon.

Lue lisää

Oivaltavaa oppimista pohtii FINSCIn Ella Suortti

Tutkija viikossa
27.1.2022
,
Saara Rastio

Ella Suortti on luokanopettaja Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu Tulliportin Normaalikoulussa. Tutkijana häntä innostavat erilaiset kokeilut ja tavat luoda keinoja tuottaa merkityksellisiä oppimiskokemuksia kaikenlaisille oppijoille erilaisissa ympäristöissä.

Lue lisää

Lukutaidon eriytyminen haaste demokratialle

Blogikirjoitus
24.1.2022
,
Johanna Kaakinen

FINSCI-hankkeen johtaja Johanna Kaakinen pohtii lukutaidon kriisistä käytyä keskustelua. Lukutaidon eriytyminen antaa suomalaisille erilaiset lähtökohdat selviytyä elämässään, minkä takia demokratian näkökulmasta on tärkeää kehittää LITERACY-ohjelman alla konsteja, joilla tukea lukutaitoa.

Lue lisää

Koululaisten tiedepääoma

Tutkija viikossa
21.1.2022
,
Saara Rastio

Kasvatustieteen professori Sari Havu-Nuutinen Itä-Suomen yliopistosta on oivaltanut, että opettajankoulutuksen on visioitava opetus- ja oppimisprosesseja hyvin vahvasti tulevaisuuteen orientoituen, jotta yksilön ja yhteisön oppimisprosessia voidaan tukea ja lasten tiedepääomaa kasvattaa.

Lue lisää

Mitä kognitiivisia tekijöitä päätöksentekoon liittyy aikuisilla ja lapsilla? Tätä tutkii FINSCIn Hanna Julku.

Tutkija viikossa
16.12.2021
,
Nanouk Bakkum

Hanna Julkun tausta on biologian alalta neurotieteestä. Hän on työskennellyt tutkimusryhmän jäsenenä aivokuvantamisen parissa käyttäen aivosähkökäyrä- ja magneettikäyrämittauksia. FINSCI:ssä hän toimii tutkimusavustajana päätöksenteon neurokognitiivista taustaa tutkivassa työpaketissa.

Lue lisää

Miten suomalaisten rokotemyönteisyyttä voitaisiin lisätä? Tätä tutkii FINSCIn Otto Mäki.

Tutkija viikossa
9.12.2021
,
Nanouk Bakkum

Otto Mäki on Turun yliopiston Yhteiskunta - ja käyttäytymistieteiden tohtoriohjelmassa. Hän tutkii erilaisia menetelmiä suomalaisten rokotemyönteisyyden lisäämiseksi ja keskittyy erityisesti influenssa- ja koronarokotteisiin.

Lue lisää

Kieli on mahdollistanut koko ihmiskunnan ja tieteen kehityksen. Tutkija viikossa: Daria Pritup

Tutkija viikossa
3.12.2021
,
Nanouk Bakkum

FINSCIN projektikoordinaattori Daria Pritup on humanisti henkeen ja vereen. Dariaa kiinnostaa kaikki, mikä liittyy ihmisyyteen ja ihmisten sisäiseen maailmaan, käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen. Hän on tutkinut kulttuuri-, kieli, ja identiteettikysymyksiä, sekä yksilön, että yhteisön kannalta.

Lue lisää

Miksi jotkut ihmiset eivät ymmärrä ironiaa? Tästä kirjoitti gradunsa FINSCIn tutkija Henri Olkoniemi.

Tutkija viikossa
25.11.2021
,
Nanouk Bakkum

Henri Olkoniemen kiinnostus on painottunut kielen – erityisesti kuvaannollisen kielen – ymmärtämistä koskevaan tutkimukseen. FINSCIssä hän on mukana selvittämässä, miten ristiriitainen tieto ja omat uskomukset vaikuttavat tiedon sisäistämiseen lukiessa.

Lue lisää

Mitä psykologisia prosesseja lukemiseen liittyy? Tätä tutkii FINSCIn Tuomo Häikiö.

Tutkija viikossa
17.11.2021
,
Nanouk Bakkum

Tuomo Häikiö on pääasiallisesti tutkinut alakouluikäisten lasten lukemisen kehitystä ja hyödyntänyt siinä katseenseurantaa. FINSCIssä hän tutkii ristiriitaisen tiedon ja omien uskomusten vaikutusta lukemiseen ja tiedon sisäistämiseen. 

Lue lisää

Millaisia prosesseja oppimiseen ja ymmärtämiseen liittyy? Tätä tutkii FINSCIn johtaja Johanna Kaakinen.

Tutkija viikossa
11.11.2021
,
Nanouk Bakkum

FINSCI-hankkeen johtaja Johanna Kaakinen tutkii ymmärtämiseen ja oppimiseen liittyviä psykologisia prosesseja. Johannan erityisosaamisalaa on katseenseurannan ja muiden laboraotoriotutkimusmenetelmien soveltaminen tutkimuksessa.

Lue lisää

Aivot osaavat muokkautua ja muuttaa ajattelun suuntaa. Tutkija viikossa: Caitlin Dawson

Tutkija viikossa
3.11.2021
,
Saara Rastio

Tutkija Caitlin Dawson on mukana Helsingin yliopiston FINSCI-hankkeessa, joka tutkii Jaana Simolan johdolla päätöksenteon aivomekanismeja.

Lue lisää

Onko ajatusten harhailusta hyötyä? Tätä tutkii FINSCIn Jaana Simola, joka avaa Tutkija viikossa -sarjamme!

Tutkija viikossa
27.10.2021
,
Saara Rastio

Jaana Simola tutkii visuaalista tarkkaavaisuutta ja suorituskyvyn vaihtelua erilaisissa tarkkaavaisuutta vaativissa tehtävissä. Häntä kiinnostavat tilanteet, joissa tarkkaavaisuus herpaantuu ja ajatukset lähtevät harhailemaan. FINSCI-hankkeessa hän tutkii päätöksenteon neurokognitiivista taustaa.

Lue lisää

Miten koeasetelma muodostetaan?

Blogikirjoitus
20.10.2021
,
Hanna Julku

FINSCI-hankkeen Helsingin yliopiston osahankkeessa päätöksentekoa tutkivat Jaana Simola, Caitlin Dawson ja Hanna Julku keräävät parhaillaan verkkokyselyllä tutkimusaineistoa siitä, millaiset asiat vaikuttavat ihmisten päätöksentekoon arjessa. Tässä blogissa kerrotaan, miten koeasetelma kehitettiin.

Lue lisää

Rokotteet ja narratiivit

Blogikirjoitus
20.9.2021
,
Otto Mäki

Kun etsii tietoa rokotteista Internetistä, vastaan tulee niin tutkittua tietoa kuin ihmisten kertomuksia heidän omista rokotekokemuksistaan. Tutkimusten mukaan muiden omakohtaiset kokemukset voivat tietyissä tilanteissa vaikuttaa enemmän rokotuspäätöksiimme kuin tutkittu tieto.

Lue lisää

Viheliäiset ongelmat ja tulevaisuuden taidot

Blogikirjoitus
26.8.2021
,
Mirjamaija Mikkilä-Erdmann

Mitä tietoja ja taitoja tulevaisuuden kansalainen tarvitsee ratkoessaan viheliäisiä ongelmia? Teemme FINSCIssä opetuskokeiluja, joissa autamme eri-ikäisiä oppijoita hakemaan tietoa, arvioimaan sen luotettavuutta ja tekemään ajatuksellisia yhteenvetoja eri lähteistä – oppimaan siis tiedonlukutaitoa.

Lue lisää

Keitä ovat kyselymme saaneet 8 500 suomalaista?

Blogikirjoitus
5.7.2021
,
Daria Pritup

Suomalaisten tiedepääomaa kartoittava FINSCI-kysely on postitettu 8 500 suomalaiselle 18–75-vuotiaalle, joiden yhteystiedot poimittiin satunnaisesti väestötietojärjestelmästä. Joukossa on myös niin sanottuja “vieraskielisiä” eli heitä, joiden äidinkieli on jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame.

Lue lisää

Tiedekeskuksissa ratkotaan tieteen yhdenvertaisuutta

Blogikirjoitus
9.6.2021
No items found.

Tiedekeskusten FINSCI-tutkijoilla on mysteeri ratkaistavanaan: tiedekeskuksissa käy aiempaa enemmän ihmisiä, mutta kävijät edustavat melko homogeenistä väestöryhmää. Tiedekeskuksissa keväällä toteutettavalla kyselytutkimuksella haetaan selvyyttä tähän ristiriitaan.

Lue lisää

Algoritmit ja ajattelun oikopolut

Blogikirjoitus
27.5.2021
,
Jaana Simola

Miten ajatella ja muodostaa mielipiteitä tiedon määrän jatkuvasti kasvaessa? Ajattelun oikopolut tekevät arjestamme sujuvaa, mutta on tärkeä tunnistaa, että ne asettavat meidät myös alttiiksi virheellisille päätelmille.

Lue lisää

Tutkimusta lasten vai aikuisten ehdoilla?

Blogikirjoitus
21.5.2021
,
Sari Havu-Nuutinen

Tutkimuksen tekeminen ja asioista päättäminen kuuluvat usein aikuisille. Miten tutkimuksen avulla voidaan tuoda lasten ääni kuuluville? Lapset eivät vain tuota tietoa tutkijoille, vaan tutkijoiden on päästävä mukaan lasten ehdoilla ja taidoilla käytävään vuoropuheluun.

Lue lisää

Kyselyn rakentamisesta

Blogikirjoitus
22.4.2021
,
Tuomo Häikiö

Mitä suomalaiset ajattelevat tieteestä? Sen selvittäminen on vaikeampaa kuin moni voisi kuvitellakaan. Erikoistutkija Tuomo Häikiö kertoo, mitä haasteita kyselytutkimusta tehdessä tulee vastaan.

Lue lisää

Tiedepääoma tukee arjen päätöksentekoa

Blogikirjoitus
23.3.2021
,
Johanna Kaakinen

Suomalaisia kiinnostaa tiede. Elämän aikana kertyvä tiedepääoma jakautuu epätasaisesti, mikä vaikuttaa mm. nuorten koulutus- ja urapolkuihin ja sitä kautta jopa yhteiskunnan eriarvoistumiseen. Hyvä päätös vaatii kykyä ymmärtää tutkittua tietoa – siksi on tärkeä kasvattaa kansalaisten tiedepääomaa.

Lue lisää

Miten tehdä parempia päätöksiä runsaan tiedon maailmassa?

Blogikirjoitus
17.3.2021
,
Katri Saarikivi

FINSCI-hanke tutkii ja kehittää suomalaista tiedepääomaa. Teksti on julkaistu aiemmin hanketta rahoittavan Strategisen tutkimuksen neuvoston uutiskirjeessä.

Lue lisää