FINSCI-hankkeen julkaisut

Vertaisarvoidut julkaisut

Dawson, C., Julku, H., Pihlajamäki, M., Kaakinen, J. K., Schooler, J. W., & Simola, J. (2024). Evidence-based scientific thinking and decision-making in everyday life. Cognitive Research: Principles and Implications, 9(1), 50. https://doi.org/10.1186/s41235-024-00578-2 

Erdmann, N., Mikkilä-Erdmann, M., Lähteenmäki, M. & Anto, E. (2022). Primary school students‘ learning of complex science phenomena with multiple online sources. Teoksessa T. Kärki ym. (toim.) Ainedidaktiikka ajassa: Laajenevat oppimisympäristöt ja eri-ikäiset oppijat (s. 55-71). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura.

Heikkilä, M., & Eriksen, A. (2024). Polyphonic agency as precondition for teachers’ research literacy. Educational Philosophy and Theory, 56(1), 63-73. https://doi.org/10.1080/00131857.2023.2224560

Heikkilä, M., Häkkinen, M., Vidbäck, A., Mikkilä-Erdmann, M., & Sääksjärvi, I. E. (2024). Student teachers’ conceptual understanding of biodiversity loss in a multiple-source learning environment. Environmental Education Research, 1-15.  https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2436110

Heikkilä, M., Lähteenmäki, M., Laakkonen, E., & Mikkilä-Erdmann, M. (2025). Millaista tiedepääomaa alkuvaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on?. Kasvatus, 56(1), 87–102. https://doi.org/10.33348/kvt.141191

Kaakinen, J. K., Havu-Nuutinen, S., Häikiö, T., Julku, H., Koskela, T., Mikkilä-Erdmann, M., Pihlajamäki, M., Pritup, D., Pulkkinen, K., Saarikivi, K., Simola, J., & Wikström, V. (2023). Science capital: Results from a Finnish population survey. Public Understanding of Science. https://doi.org/10.1177/09636625241310756

Kallio, H., Vidbäck, A., & Mikkilä-Erdmann, M. (2025). Monilähteinen tiedelukutaito opettajaopintojen alussa.  Ainedidaktiikka. https://doi.org/10.23988/ad.141938

Kanerva, O., Häikiö, T., Päällysaho, H., & Kaakinen, J. K. (2024). Impact of awe on topic interest and recognition memory for information in planetarium films. Cognition and Emotion, 1-11. https://doi.org/10.1080/02699931.2024.2428787

Koivu, T., Pulkkinen, K., Myllykoski, M., Kaakinen, J. K., & Tomminen, J. (2021). Haasteena suomalaisen tiedepääoman vahvistaminen. Tieteessä tapahtuu, 39(5), 3-11. https://journal.fi/tt/article/view/112046/65767

Kontkanen, S., Koskela, T., Kanerva, O., Kärkkäinen, S., Waltzer, K., Mikkilä-Erdmann, M., & Havu-Nuutinen, S. (2024). Science capital as a lens for studying science aspirations–a systematic review. Studies in Science Education. https://doi.org/10.1080/03057267.2024.2388931 

Koskela, T., Kontkanen, S., Kärkkäinen, S., Waltzer, K., Havu-Nuutinen, S., & Mikkilä- Erdmann, M. (2021). Tiedepääoma ja koulutuksellinen tasa-arvo suomalaisessa luonnontieteiden osaamisessa. Tiedepolitiikka, 46(4), 42-50. https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/109906/67147

Kärkkäinen, S., Havu-Nuutinen, S., Kontkanen, S., & Waltzer, K. (2024). Finnish primary school students’ perceptions on water systems: Exploring sources and usage at home and in society. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(5), em2434. https://doi.org/10.29333/ejmste/14446

Mäki, K. O., Karlsson, L. C., Kaakinen, J. K., Schmid, P., Lewandowsky, S., Antfolk, J., & Soveri, A. (2024). COVID-19 and influenza vaccine-hesitancy subgroups. PloS one, 19(7), e0308159. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0308159

Suortti, E., Havu-Nuutinen, S., & Kärkkäinen, S. (2023). Finnish parents’ science capital and its association with sociodemographic issues. International Journal of Science Education, Part B, 1-20. https://doi.org/10.1080/21548455.2023.2263607

Torkkeli, K., Karvonen, M., Pritup, D., & Enqvist, J. (2025). ‘It benefits every moment’: Understandings of and engagements in science-related practices in everyday life. Public Understanding of Science, 09636625241309055. https://doi.org/10.1177/09636625241309055

Vidbäck, A., Iiskala, T., & Mikkilä-Erdmann, M. (2023). Opettajien kokemuksia tiedelukutaidon opetuksen haasteista alakoulussa. Ainedidaktiikka, 7(2), 3-24. https://journal.fi/ainedidaktiikka/article/download/130713/89867

Muut julkaisut

Kaakinen, J. K., Goodarzi, A. M., Häikiö, T., Kivioja, P., Mäki, K. O., & Pritup, D. Epistemically Suspect Beliefs about COVID-19: Results from a Population Survey in Finland. https://doi.org/10.31234/osf.io/wce3f

Kaakinen, J. K., Havu-Nuutinen, S., Häikiö, T., Julku, H., Koskela, T., Mikkilä-Erdmann, M., Pihlajamäki, M., Pritup, D., Pulkkinen, K., Saarikivi, K., Simola, J. & Wikström, V. (2023). Science Capital: Results from a Finnish Population Survey. EdArXiv. https://doi.org/10.35542/osf.io/qgzfy

Kaakinen, J. K. (23.10.2023). Epäluottamus on salaliittoteorioiden polttoainetta. Yhteiskunnasta, rakkaudella. Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan blogi.

Kaakinen, J. K. (2025). Luottavatko suomalaiset tutkittuun tietoon ja tieteeseen?. Psykologi-lehti, 1(2025).

Kanerva, O., Häikiö, T., Mikkilä-Erdmann, M., Erdmann, N., & Kaakinen, J. K. (2024). SCHOOL CHILDREN’S SEARCH ENGINE RESULTS PAGE READING. https://doi.org/10.31234/osf.io/6uy85

Kesler, M., Havu-Nuutinen, S., & Kärkkäinen, S. (2024). Ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen biologian opetuksessa. Teoksessa Uitto, A., Jeronen, E., & Yli-Panula, E. (toim.), Biologian opetus ja tiedekasvatus kestävän tulevaisuuden edistäjinä (s. 172-201). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura.

Myllykoski, M. (2021). Kuinka kartuttaisimme yhteiskunnan tiedepääomaa?. Tieteessä tapahtuu, 39(2), 1-2. https://journal.fi/tt/article/view/107627/62942

Okulov, J. (2025). Kuva-analyysi tiedettä esittävistä piirroksista. https://osf.io/preprints/osf/hwby8_v1

Politiikkasuositukset

Tiedepääoman kartuttaminen kansalliseksi tavoitteeksi. FINSCI-politiikkasuositus 1/2022 (30.9.2022).

Oppimiserojen kasvu pitää pysäyttää. INVEST Policy Brief (2023).

Mediajulkaisut ja -haastattelut

Färding, Aada. (15.10.2024). Tavoitteena tehokkaammat aivot. HS Tiede.

Aamuset-kaupunkimedia. (29.11.2024). Ällistys lisää kiinnostusta, mutta heikentää hölynpölyn tunnistamista. Aamuset.

Heiskanen, E. & Kouvo, T. (10.10.2024). Tiede on toimintaa – tieteestä sivistykseksi. MustRead.

Kaakinen, J. K. (29.5.2023). Tiedepääomalla parempia päätöksiä – poliitikot koulun penkille? MustRead.

Kivioja, P. (25.9.2024). Salaliittoteoriat ovat tuhoisimpia niihin uskoville itselleen. Haaste.

Nieminen, R. (17.3.2022). ”Vähän tuntuu siltä, että Iphone salaa kuuntelee” – Tutkijat laativat listan Suomen 10 suosituimmasta salaliittoteoriasta, mukana on muutama todellinen klassikko. Helsingin Sanomat.

Puttonen, M. (4.5.2023). Empatia on kova juttu. Tiede-lehti.

Römpötti, H. (19.9.2023). Aivotutkija Katri Saarikivi varoittaa: Jos suomalaisten vuoro­vaikutus hapertuu, koko yhteiskunta voi hajota. Helsingin Sanomat.

Saarinen, T. (15.6.2022). Tutkimusmatka salaliittoyhteisöön tai ainakin lähelle sitä – Tietokirja huomioi sekä ihmiset että tutkimuksen. Tieteessä tapahtuu.

Sandell, M. (17.3.2022). Kriisiajat kiihdyttävät salaliittoteorioita, mutta liskoihmisiin uskoo kovin harva. Yle Uutiset.

Sinkko-Westerholm, P. (14.4.2024). Tutkijoiden vappu­tempaus hymyilyttää: kaljan­juontia ja tutkimusten googlausta. Helsingin Sanomat.

Turun yliopiston Vau, mikä vaikutus! -podcast: Miksi tiedeasenteisiin pitäisi vaikuttaa? (10.2.2025) Vieraana Johanna Kaakinen.

Yrttiaho, T. (27.4.2022). Anoppini, rokotekriitikko. Helsingin Sanomat.